Een van de bekendste namen uit de Nederlandse geschiedenis: Vincent van Gogh. Zijn band met Leiden – en zelfs met onze eigen wijk – is minder bekend.
In de voorstelling Familie van Gogh Tussen de Rijnen, opgevoerd op 11 april in de Herengrachtkerk, werd dit verhaal op toegankelijke wijze verteld: van de ontmoeting tussen Anna en Theodorus van Gogh tot het leven van hun kinderen, met Vincent als centraal punt. Voor wie er niet bij was: een muziektheater waarin verhaal, muziek en lokale geschiedenis samenkwamen.

Minstens zo bijzonder als het verhaal zelf, is wat erachter schuilgaat. Dit project is het resultaat van een indrukwekkende gezamenlijke inspanning van wijkbewoners en betrokkenen. Journalist Gijsbert van Es schreef het verhaal op basis van de brieven tussen Vincent en zijn broer Theo. Onder muzikale leiding van Carolien Devilee groeide een projectkoor van oa. wijkbewoners uit tot een hecht ensemble, dat met toewijding en zichtbaar plezier optrad. Het koor zorgt voor een mooie samenhang tussen de verschillende scènes.
De vertellers Inge Prevoo, Wilco Maas en Christiaan van Minnen brengen het verhaal tot leven met humor en overtuiging. De uitvoering van Starry Starry Night (Vincent) van Don McLean door violist Marc Govan is een van de hoogtepunten van de avond.
Een speciale vermelding gaat naar Nelleke van Varick, voorzitter van de wijkvereniging en de drijvende kracht achter het geheel. Zij heeft dit project opgepakt, bracht mensen samen en wist het van idee tot uitvoering te begeleiden.

De Herengrachtkerk is niet alleen een sfeervolle locatie, maar maakt ook deel uit van het verhaal: Slechts enkele huizen verder heeft moeder Van Gogh maar liefst 18 jaar gewoond. Ik sprak een lid van de familie Van Gogh, die ook aanwezig was bij de voorstelling, over haar ervaring:
“Het blijft me verbazen dat moeder Van Gogh, dochters Wil en Anna en schoondochter Jo zoveel raakvlakken met Leiden hadden. Veel dank zijn we als familie verschuldigd aan de mensen die zich verdiepen in de lokale wetenswaardigheden over Van Gogh en zijn familie. De lezingen en rondleidingen op Begraafplaats Groenesteeg heb ik eerder al met veel genoegen bijgewoond. Dit muziektheater was voor mij ook weer zo’n hoogtepunt.
Alles hebben we te danken aan het oeuvre van Van Gogh, en het is altijd heerlijk de mooiste schilderijen geprojecteerd te zien.”
Deze voorstelling laat niet alleen zien hoe levend de geschiedenis van Van Gogh nog is, maar ook hoeveel kracht er schuilt in onze wijk. Het roept de vraag op wat er in de toekomst nog meer kan ontstaan met zoveel betrokkenheid en samenwerking.
